לבנון 🇱🇧 - תיעוד רחב היקף של האירועים שהובילו למלחמת לבנון | פרק 4 - מנוסת המעצמות

30 דצמ 2020
51 809 צפיות

כאן 11 | זוכת פרסי הסדרה התיעודית והתחקיר בתחרות פרסי הקולנוע הדוקומנטרי 2020 🏆
לראשונה תיעוד מצמרר, רחב היקף, של האירועים שהובילו למלחמות לבנון. בפרק הרביעי: ארגון שיעי חדש, החיזבאללה, שכוחו עולה ומתעצם, פותח בפעולות גרילה וטרור נגד ישראל ובפיגועי התאבדות בלב בסיסי המארינס האמריקאים. מעגל הנפגעים עולה מיום ליום וישראל נסוגה לרצועת ביטחון צרה בדרום לבנון. כל הפרקים כאן ◄ bit.ly/2LK5sJ7
עוד לבנון באתר כאן ◄ bit.ly/2VKafwJ
לצפייה ב''מלחמה בלי שם'' ◄ bit.ly/2JNozBe
לצפייה ב''ריחן: מוצב המוות" ◄ bit.ly/2SZNra9
יוצרי הסדרה: דוקי דרור, איתי לנדסברג נבו, ריינהרט ביטס
במאי: דוקי דרור
עורך תוכן ראשי: איתי לנדסברג נבו
תחקירנית ראשית: ליאורה עמיר ברמץ
צלם: רון כצנלסון
עורך: גל גופר
מוסיקה מקורית: חיים פרנק אילפמן
מפיקת תוכן: דנה וולף
מפיק שותף: ריינהרט ביטס
מפיקה: ליאת קמאי אשד
• להרשמה לערוץ כאן | ביוטיוב ◄ goo.gl/oZXJlh
• להורדת יישומון כאן ◄ bit.ly/2NLO30g
• מוזמנים לעקוב אחרינו כאן | בטוויטר ◄ twitter.com/kann
• כאן | באינסטגרם ◄ instagram.com/kan_israel/
• כאן | אתר האינטרנט ◄ www.kan.org.il/

תגובות
  • תודה לכם "כאן 11" השלמתם לי המון חלקים בפאזל המחשבתי!

    roi cohenroi cohen3 ימים לפני
  • אתם תותחים עם כל מה שאתם מוציאים לאחרונה

    דוד יהודהדוד יהודה7 ימים לפני
  • כל הכבוד סדרה טובה תמשיכו

    bago goshbago gosh10 ימים לפני
  • 50:01 רק לי זה מזכיר את הנאצים...? רק הפעם הם הלואומיים הסוציאלים של האסלם של העולם הערבי...?

    Cabel KumkumCabel Kumkum12 ימים לפני
  • תעשו עוד דברים כאלה אוליי משהו על אסון המסוקים מה באמת קרה שם ששתי מסוקי יסעור ענקיים של הצבא מתנגשים באוויר

    Daniel MichaeliDaniel Michaeli18 ימים לפני
  • כל כך הרבה שטויות! חיזבאללה הוקם ע"י שיעים איראנים קיצוניים עוד בשנות ה-70 המאוחרות! עם הצלחת המהפכה באיראן הם קיבלו תאוצה וכבר 3 שנים לפני שכף רגלו של צה"ל דרכה שם, הם חתרו "לייצא" אותה ללבנון. מלחמת של"ג אולי תרמה להתעצמות שלו, אבל לא הולידה אותו כמו שמשכתבי ההיסטוריה טוענים השכם והערב.

    יאיר ליברמןיאיר ליברמן20 ימים לפני
    • @w̸͘͠ḩ̡o̕͢͠m̛̀?̸̡ חברי מיליציות שיעיות קיצוניות הגיעו לבקעת הלבנון כבר מסוף שנות ה-70 לפני ואחרי המהפכה. כמו אש"ף, הם ניצלו את הריק המשילותי של המדינה המפוררת כדי להכין כוח צבאי שידיח את השאה וגם ייצא את התאולוגיה החומייניסטית. בנוסף, נושא מאד חשוב שלא זוכה אפילו לחצי איזכור בסדרה הוא המהפכה הרעיונית שהחלה בעדה השיעית הלבנונית בהנהגתו של מוסא א-צאדק. גם הוא האמין בשלטון איש הדת, אבל היה יותר מתון מחומייני ודאג קודם כל לרווחת השיעים בלבנון. זאת הסיבה שהארגון שהקים "אמ"ל" לא היסס להילחם באש"ף על מנת שיחדול מפעילות נגד ישראל מתוך הכפרים השיעים, פעילות שגררה פעולות תגמול והפצצות ישראליות כמובן. לכן קדאפי, שראה את עצמו כפטרון של אש"ף, הזמין את א-צאדק למו"מ בלוב ושם נעלמו עקבותיו ב-1978. *אבל* יש תאוריה שטוענת שידו של לא אחר מאשר חומייני הייתה בחיסול הזה כי כאמור הוא היה מתון מדי בעיניו. המקורות שלי: קורסים ומאמרים של פרופ' רונן כהן מאוניברסיטת אריאל

      יאיר ליברמןיאיר ליברמן10 ימים לפני
    • איך הגעת לזה? אני קורא הרבה מאוד על חיזבאללה בתקופה האחרונה והמקורות תמיד נוקבים ב-1982 כשנת הקמת הארגון, וכך גם הם טוענים בעצמם, לפעמים מזכירים את זה שהם התעצמו וקיבלו את הפנים המוכרים שלהם ב-1984 אבל לא יותר מזה. ראשי חיזבאללה גורשו ללבנון מנג'ייף שבעיראק באזור 1978-1980, האם הכוונה היא שרק אז התחיל תהליך הבנייה של הארגון?

      w̸͘͠ḩ̡o̕͢͠m̛̀?̸̡w̸͘͠ḩ̡o̕͢͠m̛̀?̸̡10 ימים לפני
  • בבקשה כתוביות באנגלית

    yog youyog you21 יום לפני
  • הסדרה התיעודית הטובה ביותר שיצא לי לראות, יצירת מופת בכל קנה מידה. מצער מאוד שהסדרה הזאת לא נמכרת לבי בי סי או נטפליקס שעוד אנשים בעולם יוכלו לצפות

    momigamomiga21 יום לפני
  • כאן1️⃣1️⃣מתי הפרק ה "5" בבקשה

    samih fcsamih fc23 ימים לפני
  • מרתק! תודה רבה!

    Guy GoldmanGuy Goldman24 ימים לפני
  • הטעות של ישראל שהיא הימרה על הנוצרים המארונים בלבד, ואפילו לא על כל המארונים אלא רק על משפחת ג'ומייל שבסוף התגלו כמשענת קנה רצוץ... הג'ומיילים השתמשו בישראל כדי לתפוס עמדות כוח בלבנון תוך שהם מכרו להם אשלייה על שלום ומעולם לא התכוונו לעמוד בהבטחותיהם... דווקא האוכלוסייה השיעית בהתחלת הכניסה הישראלית לא הושפעה כמעט מאיראן, הייתה חילונית ברובה והייתה יכולה לשתף פעולה עם ישראל אך ישראל הלכה שבי אחרי הנוצרים

    igal shalmayevigal shalmayev24 ימים לפני
  • כול חסרי הבינה שלא מבינים את התרבות ה"מזרחית" שאלימות ורצח הם חלק מובן ולגיטימי ממנה ומנסים לשפוט אותה לפי סטנדרטים מערביים והומניטריים ולכן תמיד שוגים בהבנת הטקטיקה הדרושה כדי לנצח במלחמה כנגדם .

    Shuki OphirShuki Ophir24 ימים לפני
  • רק צה"ל 💚💪

    Niros'12 bNiros'12 b25 ימים לפני
  • סתם נבלות שלא שווים כלום בדוק

    Yaho TyYaho Ty25 ימים לפני
  • סתם עם טיפש ונטול השכלה בכלל חמורים יותר חכמים מהם!!!!!

    Yaho TyYaho Ty25 ימים לפני
  • ישראל ארץ אבותינו מעל 3000 שנה אין פלסטין רק ישראל👑👑👑👑👑👑👑👑👑👑👑👑

    Yaho TyYaho Ty25 ימים לפני
  • איזה סדרה מעולה

    אש קאצםאש קאצם25 ימים לפני
  • אז בגין חתם על הסכם שלום עם לבנון לא שמעתי על זה

    Tomer Ben DavidTomer Ben David26 ימים לפני
  • אריק שרון ורפאל איתן יש אחריות גדולה למצב שאנחנ נמצאים בו היום עם לבנון. אילו באמת היו עושים מבצע של השתלטות על 40 ק"מ וסילוק ארגוני הטרור הפלסטינים מדרום לבנון במקום להגיע עד ביירות, שרשרת האירועים שאפשרה את עלייתו של החיזבאללה לא הייתה מתרחשת. כל כך הרבה חיילים שלנו נהרגו בלבנון לחינם בגלל השאיפות האנוכיות שלהם. מקווה שאלוהים מעניש אותם עכשיו בגיהנום על כמות הדם שהידיים שלהם מגואלות בהם

    אורי פאראורי פאר26 ימים לפני
  • מה שקרה בסברה ושתילה אסד שיכנע את המילציות הנוצריות לטבוח במוסלמים הסונים ואפילו סוכנים סורים הישתתפו בטבח וזה כדי להאשים את ישראל

    שלום שורקישלום שורקי26 ימים לפני
  • 15:00 תגידו אתם חולי נפש? אתם נותנים במה לאישה שמאשימה את ישראל ברציחת ילדים? מה נסגר איתם? מה לא בסדר בשכל שלכם? אתם חולים?

    rubi lisofrubi lisof26 ימים לפני
  • הטעות הייתה שלא חתכו להכרעה

    חיים רבינוביץחיים רבינוביץ26 ימים לפני
  • וואו פרק מדהים

    Raf YakRaf Yak26 ימים לפני
  • אחד הדברים הטובים שהיו כאן אתם גדולים! רק למה ההשוואה בין ישראל לפלסטינים למה כל דבר שאתם עושים בטעם כלכך טוב צריך להדיף ריח חזק של אנטי ישראליות?

    אילים שנייםאילים שניים26 ימים לפני
    • מסכים

      חיים שאולחיים שאול16 ימים לפני
    • מסכים

      slkjvlkfsvnls dfhgdghtslkjvlkfsvnls dfhgdght23 ימים לפני
  • ישראל חזקה מי תמיד

    Maor chakimiMaor chakimi26 ימים לפני
  • 14:47 שקר!

    Stivan GonzalezStivan Gonzalez26 ימים לפני
    • @Shubi Dubi אני יודע מה זה אמל, אבל תודה בכל מקרה. אגב עובדה מעניינת על הארגון הזה היא שהם שלו זה גם המילה הערבית ל"תקווה" אבל גם ראשי תיבות של "גדודי ההתנגדות הלבנונית". אגב, זה היה בן דוד שלה, לא אחיה, אבל זה כבר פרט שולי זה נכון שהלבנונים באמת טבחו זה בזה, אני לא אומר שלא. אבל זה שהם טבחו זה בזה לא שולל את האפשרות שגם בן הדוד שלה נהרג שלא בצדק. אבל על כל פנים, אני לא יודע מה האמת כאן, רק רציתי לצאת נגד הביטחון המופרז שהמגיב המקורי הראה אני לא יודע למה אתה אומר שזה יותר מכובד להיהרג ע"י חייל צה"ל מאשר ע"י לבנוני אחר: מה זה כבר משנה מי הרג אותך? אתה מת באותה מידה

      slkjvlkfsvnls dfhgdghtslkjvlkfsvnls dfhgdght20 ימים לפני
    • @slkjvlkfsvnls dfhgdght כשכתבתי את התגובה שלי זה היה לפני שראיתי את הסרטון עד הסוף. כשכתבתי שהיא תומכת חיזבאללה, זה היה אחרי שראיתי מה היא אמרה ושצויין שהיא עיתונאית שיעית. אז באמת טעיתי - היא לא תומכת חיזבאללה. ואני מניח שהיא לא גרה היום בלבנון, כי היא היתה גומרת את הקריירה על כך שהתראיינה לסרט ישראלי. אני מניח שהיא תומכת אמל. אמל, לידיעתך, הוא ארגון "ההתנגדות" השיעי-לבנוני הגדול שהיה לפני חיזבאללה. למעשה חיזבאללה התפצל ממנו (אמל נלחם נגב הפלסטינים ולאחר מכן נגד ישראל לצד הפלסטינים ולאחר מכן הפסיק את הלחימה נגד ישראל לזמן מה. ואז איראן החליטה להעביר את התמיכה מאמל לארגון שיתפצל ממנו כדי להילחם בישראל - החיזבאללה) בלבנון - אתה תומך בסיעה שהיא על פי העדה שלך. אם אתה שיעי - אתה תצביע למפלגה שיעית ב99% מהמקרים. לגבי הטענה שלה שחיילי צה"ל רצחו את אחיה כי הפר עוצר - זה נשמע לי מופרך. להיהרג על ידי חייל ישראלי זה תמיד מכובד יותר מאשר להיהרג על ידי ערבי לבנוני. וזה גם משרת את המטרה. מי שביצעו טבחים אחד בשני בלי מצפון היו הלבנונים. הבעיה הגדולה עבורנו היתה שאנחנו חימשנו אותם (גם בנשק ואפילו במדים)

      Shubi DubiShubi Dubi20 ימים לפני
    • @Shubi Dubi דבר ראשוןאני לא יודע כמה אמל הם בעדנו או נגדנו, אבל אני בטוח שיש שיעים שלא תומכים באף אחד מהארגונים דבר שני, אתה אמרת שהיא תומכת בחיזבאללה, ואני התנגדתי לזה, כבר השתכנעת שזה לא נכון? דבר שלישי, היא לא אמרה "סתם ככה" אבלהיא כן אמרה שהרגו אותו בלי אזהרה, רק כי הוא הפר עוצר בכל אופן, אני לא יודע אם היא דוברת אמת; אבל לא אתה ולא המגיב המקורי באמת יודעים, ולמרות זאת אתם מתנהגים כאילו אתם כן. וזאת הנקודה שלי

      slkjvlkfsvnls dfhgdghtslkjvlkfsvnls dfhgdght20 ימים לפני
    • @slkjvlkfsvnls dfhgdght לא כל השיעים תומכי חיזבאללה. חלקם תומכי אמ"ל - וגם הם לא אוהבי ישראל גדולים. בכל אופן, הסיפור שלה על חיילי צה"ל שהחליטו לרצוח את הבנדוד שלה סתם ככה נשמע לי מצוץ מהאצבע כמו סיפורי הטבח בג'נין, או הטבח בסברא בשתילה שאוהבים להפיל על ישראל, למרות שמבצעי הטבח היו לבנונים נוצרים, מונהגים על ידי סוכן של המודיעין הסורי. הבעיה היא שהסרט לא מאתגר את מה שהיא אומרת ומציג את זה כעובדה מוגמרת.

      Shubi DubiShubi Dubi22 ימים לפני
    • @Shubi Dubi אצה יודע שלא כל השיעים בלבנון תומכים בחיזבאללה נכון? והיא קראה למה שחיזבאללה עשו בלבנון "שטיפת מוח" אז ממש לא נראה לי שהיא בצד שלהם

      slkjvlkfsvnls dfhgdghtslkjvlkfsvnls dfhgdght22 ימים לפני
  • אני לא מבין את האירופאים אחרי שעשו עליהם כאלה פיגועים איך הם עדיין לא מבינים אם יש להם עסק לגבי פלשתינים ובמיוחד חמאס ועדיין מדברים עלינו כמו שמדברים ומגינים עליהם כמו שמגינים

    dimak299 dimak299dimak299 dimak29926 ימים לפני
  • להגיד שטקסי העשורא השיעיים קשורים לפיגועי התאבבדות בלבנון זה משהו שטעון הוכחה. העובדה ההיסטורית היא שהיו קבוצות איסלמיות קדומות בהרבה מהשיעים בלבנון, שהשתמשו בשיטות של טרור אישי כדי להשיג מטרות פוליטיות. כמו כן היו גם סונים שהשתמשו בשיטות כאלו מחוץ ללבנון.. הערה נוספת תחבירית: בסרט הזה כבסדרה כולה יש שגיאות תחביריות בולטות מאד וזה מפתיע לרעה.

    Yoram KaplanYoram Kaplan26 ימים לפני
  • *שאלה:* *מה יותר סביר שיקרה ב10 שנים הבאות ?* א. נורמליזציה ושלום בין ישראל ללבנון. ב. כתוצאה ממלחמה: צה"ל כובש את לבנון.

    Osher OhayonOsher Ohayon26 ימים לפני
    • @Zvezda • 69 years ago המוסלמים הם ממש לא הבעיה שםץ הבעיה היא ספציפית חיזבאללה וגם העובדה שכל המדינה היא מלחמת גנגסטרים אחת גדולה ומה זה חימוש משוטט?

      slkjvlkfsvnls dfhgdghtslkjvlkfsvnls dfhgdght22 ימים לפני
    • @slkjvlkfsvnls dfhgdght אני התקוונתי למנהיג פרו ישראלי, אבל עדיין, לבנון היא סתם ביצה מסריחה. המוסלמים המחורפנים האלה כבר רוב שם. המצב כל כך מחורבן, שלצערינו, יש סבירות גבוהה לעוד מלחמה חסרת משמעות בלבנון.

      Zvezda • 69 years agoZvezda • 69 years ago23 ימים לפני
    • @Zvezda • 69 years ago אני לא בטוח ששלטון נוצרי הוא התשובה היחידה. מה גם שהנוצרים שם הם גם לא בדיוק בעדנו, אם אתה זוכר מפרק 2 מפלגת הכתאיב שאליה משתייכת משפחת ג'ומאייל היא בכלל מפלגה בהשראה נאצית מה הכוונה ב"חימוש משוטט"?

      slkjvlkfsvnls dfhgdghtslkjvlkfsvnls dfhgdght23 ימים לפני
    • @Zvezda • 69 years agoזה לא חיזבאללה אלא לבנון. בכל זאת מלחמה שתיכפה עלינו וזה רק עניין של זמן, לא תהיה ברירה. עם כל הניסיון שצברנו תאמין לי שזה אפשרי. תראה איך חימוש משוטט ישראלי הכריע את המלחמה בנגורנו-קראבך בתוואי הררי די דומה ללבנון. חימוש משוטט שמשמיד משגרים וחוליות, אפשר לייצר אלפים כאלה. תזכיר לעצמך טוב טוב שכל עוד אין שינוי בלבנון, .זאת איראן רק בקטן

      Osher OhayonOsher Ohayon25 ימים לפני
    • שניהם לא סבירים. לגבי א': הסיכוי היחיד לנורמליזציה זה שלטון נוצרי פרו מערבי בלנון. אבל בלנון כבר יש רוב מוסלמי, לצערנו. לגבי ב': לכבוש את לבנון? אין סיכוי בחיים. יותר מידי אבדות, ועוד אלף בעיות אחרות. לצערנו, הדבר הסביר היחיד, זה לחימה עם החיזבאללה בדרום לבנון.

      Zvezda • 69 years agoZvezda • 69 years ago26 ימים לפני
  • 30:23, 2:05

    שמי חןשמי חן27 ימים לפני
  • לפי מה אריאל שרון ז"ל קבע "שמלחמת לבנון היא מהמוצדקות שבמלחמות ישראל" לדבריו,על סמך מה הוא אמר את זה מישהו יודע?

    שמי חןשמי חן27 ימים לפני
    • @shay gal סיבה די טובה

      שמי חןשמי חן26 ימים לפני
    • כי לא הפסיקו לרצוח ישראלים ולירות על ישראל מכיוון לבנון

      shay galshay gal26 ימים לפני
  • דעתי האישית, לצערי יש סתירות בין הפרק של תקומה למה שמראים בסידרה, אני מקווה שאין כאן שיקולים פוליטיים...

    Gil RamonGil Ramon27 ימים לפני
    • @Ido Engel בתקומה מציגים את הממשלה כתבוסתנית שעשו טעות ולדעתי מלחמת לבנון הייתה מוצדקת, בשורה התחתונה אש"ף נכנע ועזב את לבנון וזה הדבר הכי חשוב, ברור שהיו גם טעיות בדרך ...

      Gil RamonGil Ramon23 ימים לפני
    • @Ido Engel האם המלחמה הייתה מוצדקת או לא...

      Gil RamonGil Ramon24 ימים לפני
    • אילו סתירות מצאת?

      Ido EngelIdo Engel24 ימים לפני
    • עניין של אג'נדות שונות שמחזיקים במאים/תחקירנים/תסריטאים/עורכים ועוד כל מיני. המדיה לי ש"תקומה" היא משנות ה 90 (?) אג'נדה שונה

      אלמוג רותאלמוג רות26 ימים לפני
  • אם לפוצץ את עצמך מקרב אותך לה' אז כנראה לא היה מי שיגיד לך את זה.

    YuvalYuval27 ימים לפני
  • "הבן שלי חזר אחרת קצת מלבנון" כמה פשוט, ככה חזק ועצוב

    slkjvlkfsvnls dfhgdghtslkjvlkfsvnls dfhgdght27 ימים לפני
  • זייגוט פילמ'ס באמת יודעים להפיק תוכניות איכות מעניינות

    maor malikmaor malik27 ימים לפני
  • סדרה מדהימה אתם חייבים להתחיל לעשות כתוביות באנגלית גם

    Orr BlueOrr Blue27 ימים לפני
  • חייבת להגיע מילה טובה לערוץ הזה ! כאן 11 שינתה את זוויות השידור ההישראלי והוסיפה המון לצופה ההישראלי . מתוכניות דוקו עד תוכניות דרמה המוסיפות תוכן עשיר בידע לילדים ומבוגרים . הסדרה לבנון בשיתוף פעולה של הערוצים הגרמנים הביאה עניים צמאות לידע בעניין הלבנוני והמזרח התיכון בפרט . השיחות שאני נתקל בהם ביום - יום מביאות אנשים לתוכן הבנה אחר על המזרח התיכון וכמובן בזכות תכנים כאלה , כול הכבוד !

    Ai_on EliaAi_on Elia27 ימים לפני
  • דוקי דרור ואיתי לנדסברג נבו תודה רבה על סדרה מלמדת שערוכה וכתובה בצורה יוצאת מן הכלל. נעשתה פה מלאכה גדולה בה סופסוף הסתדר לי כל המידע . איתי לנסברג אתה נכס גדול למדינת ישראל, אתה דואג להפיק ולהעלות לאקרנים את סיפורי המדינה ותודה רבה על כך. תודה רבה גם לכל צוות ההפקה של לבנון הסדרה הזו תיכנס לדפי ההיסטוריה כחומר לימודי מהמעלה הראשונה . ולבסוף אין כמו ערוץ 1 זה הערוץ הכי משובח של המדינה

    Albert Bn ZiAlbert Bn Zi27 ימים לפני
  • משהו מרגיש לי פישי קצת בהתחלה של התוכנית שרעבי בצנחנים משהו פה מרגיש לא לא הגיוני

    נעם ענוהנעם ענוה27 ימים לפני
  • ממש מפחיד! סדרה מרתקת ומעניינת מאוד!

    שמי חןשמי חן27 ימים לפני
  • הם מראים רק את הצד הפלשתיני ואת הצד שהיתנגד למלחמה

    N ZN Z27 ימים לפני
    • @a st לערוץ 20 אין בוכטות של משלם המיסים הישראלי

      Oded NissanOded Nissan25 ימים לפני
    • אז תפנה לערוץ 20 שיעשו סדרה

      a sta st26 ימים לפני
  • תודה לאל שיצאנו מהחור הזה,שיהרגו שם אחד את השני

    83eitanfog83eitanfog27 ימים לפני
    • @Eden Yosef כשישראל הבינה שמשפחת ג'ומייל לא תהיה ממשלת בובות היא נסגה ל"רצועת הבטחון" - אז הפסקנו לחטוף משאיות תופת, אלא בעיקר סייענו לצד"ל. בשלב מסויים, בשנות ה90 צה"ל עבר להתגוננות על פני יציאה מהמוצבים ומאז אסון השייטת ואסון המסוקים - הפך לפאסיבי לחלוטין אני יכול לתת לך דוגמה למדינה שהצליחה להחזיק מדינת בובות שחצי מהמדינה עויינת ומשיגה תוצאות צבאיות: איראן בלבנון. בניגוד לישראל, שזנחה את בעלי הברית הלבנונים שלה - האיראנים משקיעים בחיזבאללה, וסופגים אבדות גדולות בהרבה משצה"ל ספג לאורך שהותו בלבנון. וזה משתלם להם. בהשקעה קטנה יחסית. אני לא חושב שצה"ל היה צריך להישאר ברצועת הביטחון לעד. אני כן חושב שבשנות ה90 המוקדמות, כשחיזבאללה החל להתעצם והפך לחזק יותר מאמל - צה"ל יכל לצאת למבצע או לפחות להגדיל את תמיכתו בצד"ל כדי שזה יצא למבצע שימגר את נוכחות חיזבאללה בדרום לבנון. אבל באותם שנים התעסקנו בתהליך אוסלו, מיגור האינטיפאדה הראשונה, העליה מברה"מ ומלחמת המפרץ, והתעלמנו מהבעיה. כמו שהתעלמנו בה בשנת 2000, גם אחרי שחיזבאללה חטפו את שלושת חיילי ההנדסה וצלפו על מוצבי צה"ל בצפון. ואפילו כשחיזבאללה ניסו לחטוף חיילים בכפר רג'ר וכשלו (בזכות צנחן קלע אחד) - גם אז לא שינינו תקליט, וחטפנו במלחמת לבנון השניה. ואם אתה חושב שמשהו השתנה מאז - אתה טועה. אותו צבא סטטי ולא יוזם. מזל שיש לנו חיל אוויר

      Shubi DubiShubi Dubi22 ימים לפני
    • @Eden Yosef זה קורה כרגע בעירק לאחר הנסיגה הגדולה של האמריקאים משם

      83eitanfog83eitanfog22 ימים לפני
    • @Shubi Dubi הירידה ההדרגתית בתמיכה בצד"ל התחילה מלחתחילה כי צה"ל הבין שזה גדול עליו , כשחילחלה ההבנה שלא באנו לשים את משפחת ג'ומייל בשלטון וללכת הביתה , אלא להשתתף במלחמת אזרחים מסובכת ולחטוף משאיות תופת על ימין ועל שמאל. אני לא רואה בהיסטוריה שום דוגמא למדינה שהצליחה להחזיק מדינה אחרת דרך ממשל בובות שחצי מהמדינה עוינת כלפיו ולהשיג את המשימות הצבאיות שבשבילן הגיעו למדינה. בהיסטוריה האלטרנטיבית שצהל נשאר בלבנון , אני רואה אופציה רק להסתבכות נוסח האמריקאים בויאטנם.

      Eden YosefEden Yosef22 ימים לפני
    • @Eden Yosef אני מסכים איתך שצהל לא יכל לשלוט בדרום לבנון לבדו. אבל צריך לזכור שבזמן שחיזבאללה התעצם (סיוע מסוריה ואיראן בשנות ה90), צד"ל נחלש - כי ישראל הקטינה את התמיכה בו בהדרגתיות, וסירבה לצאת למבצעים שיחלישו את חיזבללאה ולא מנעה את ההתעצמות שלו. מבצע כמו "ענבי זעם" היה חריג בשנות ה90, והמניע שלו הוא פוליטי. והוא הופסק מבלי שמטרותיו הצבאיות הושגו. לגבי הספקולציות שלה על האינטיפאדה השניה - זה דבר שנאמר על ידי ערפאת, שהתרשם מבריחת צה"ל מלבנון והאמין שישראל תיסוג מהשטחים אם תספוג אבידות. לא במקרה האינטיפאדה התחילה מספר חודשים לאחר הבריחה מלבנון. להזכירך, היו גם מספר פיגועים שיצאו בהכוונת חיזבאללה. אם אני לא טועה, פיגוע התאבדות של רכב שנצמד לאוטובוס באחד מכבישי הצפון ב2001. לגבי הנקודה השלישית שלך - אני מפנה אותך לרצועת עזה. מאז שהפסקנו לשלוט שם, האיום משם גדל משמעותית וגם תשומת הלב. חמאס, שהיה ארגון עם מאות לוחמים חמושים בנשק קל ורקטות תוצרת בית "צינורות מעופפים" הפך לארגון של 60,000 לוחמים חמושים עם נשק כמו צבא סדיר, טילי נ"ט, רקטות כבדות וקומנדו ימי. כשאתה לא מטפל בבעיה - היא לא נעלמת. היא גדלה וגדלה. אי אפשר לברוח מארגון טרור ולסגור מאחוריך את השער ולצפות שהוא יפסיק להתקיים - כי עצם הקיום שלו הוא מלחמה נגדך. וכשארגון טרור לא בתחושת נרדפות אז יש לו את הקשב והמשאבים לגדול ולהתעצם. זה קרה עם החיזבאללה ובטיפשותנו - אפשרנו לזה לקרות גם עם החמאס בעזה. ביום שבו צה"ל יצא משטחי יהודה ושומרון - נקבל את זה גם שם

      Shubi DubiShubi Dubi22 ימים לפני
    • @83eitanfog לא רוצה שנשב שם. את הנעשה אין להשיב - טיפש אחד ברח מלבנון ואלף חכמים לא יחזירו אותנו לשם, מבלי לספוג מאות או אלפי הרוגים. כשיבוא - נתמודד. אין שכל אין דאגות. למה להתמודד עם ארגון עם 1000 רקטות, כשאפשר לגלגל את הבעיה לעוד 5 שנים, כשיהיו לו 10,000 רקטות או אפילו 10 שנים כשיהיו לו 100,000 רקטות מדוייקות וגם מזל"טים וטילים נגד ספינות? נתמודד ושמישהו אחר יהרג. מה אכפת לך? אתה מקסימום תשב במקלט ותראה את המלחמה בטלויזיה, אם לא יפציצו את תחנת החשמל בחדרה

      Shubi DubiShubi Dubi22 ימים לפני
  • היום ברור שהטבח נעשה עי הסורים שזרקו את האשמה על ישראל ואפילו מעורבות עקיפה לא היתה השמאל שמח להפיל את התיק על ישראל ביד אחת עם הסורים

    רבקה כהןרבקה כהן27 ימים לפני
  • שלטון ליכוד במיטבו. בשביל שאספסוף ברחובות בישראל לא ישאלו למה אין להם כסף כי בנקים קרסו - שלחו אותם ללבנון. 40 שנה אחר כך שום דבר לא השתנה. חכו לאחר בחירות - הסתומים לא ישאלו למה צריך מלחמה באירן כאין יותר חל"ת

    Maxim PMaxim P27 ימים לפני
  • הייתה טעות קשה להיכנס ללבנון בלי מטרה ברורה ונחושה מספיק וטעות עוד יותר גדולה לסגת משם ולתת לאיראן את דריסת הרגל המלאה במדינה הזאת.

    skvetnyskvetny27 ימים לפני
    • @skvetny אז כן זה הנקודה שנתנו להם להתבסס שם

      _𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪__𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪__𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪__𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪_27 ימים לפני
    • @_𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪__𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪_ את טקטיקת הלחימה והאפקטיביות שלה, אני אשאיר לגנרלים. מרחוק, מקרוב, מלמעלה או מלמטה. הגיאומטריה פחות משנה את המהות. הבריחה משם עשתה נזק בלתי ישוער למורל הצבאי והלאומי וליכולות הביטחוניות של ישראל בהתגוננות מפני האיום האיראני מצפון.

      skvetnyskvetny27 ימים לפני
    • @skvetny להשאר או לא היינו חייבים לעצור אותו לפני שגדל כמו לירות בו מרחוק בלי לסכן חיילים

      _𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪__𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪__𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪__𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪_27 ימים לפני
    • @_𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪__𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪_ הרבה מומחים ביטחוניים כיום, כמו גם גורמים פוליטיים משני צדי המתרס חושבים שהוא כן קיומי, או לכל הפחות איום אסטרטגי מאוד משמעותי. בעיני זה היינו הך. אסור היה להשאיר את הוואקום שהשארנו שם בזמנו. הנזק לטווח הארוך יהיה גדול הרבה יותר.

      skvetnyskvetny27 ימים לפני
    • @skvetny חיזבאללה לא איום קיומי אבל הוא כן יכול לפגוע חזק

      _𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪__𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪__𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪__𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪𒐪_27 ימים לפני
  • סדרה מאוד חשובה, מעניינת ומחכימה, תודה כאן, מקווה שלא ייגמר מהר ובקרוב. ממליץ סדרה על מאורעות מלחמת ששת הימים.

    נפתלי כהןנפתלי כהן27 ימים לפני
  • סדרה פח

    יוני ווליוני וול27 ימים לפני
  • מלבנון יצאנו אבל היא רודפת אחרינו.והמלחמה הבאה בדרך.

    בי דובי דו27 ימים לפני
    • @בי דו חכה לאזעקה ואז

      Osher OhayonOsher Ohayon26 ימים לפני
    • @Osher Ohayon זה התאריך שנרד למקלט?

      בי דובי דו26 ימים לפני
    • 5.1 תרשום

      Osher OhayonOsher Ohayon26 ימים לפני
  • ❤🇮🇱❤

    Viktoriya יעקובViktoriya יעקוב27 ימים לפני
  • עצוב ביותר

    csi_ gamingcsi_ gaming27 ימים לפני
  • שלא ייגמר..............ממש מדהים,למדתי המון

    Y r m l 104Y r m l 10427 ימים לפני
  • תודה רבה לכם כאן " התוכנית הכי טובה שיש כיום בטלוויזיה תודה על חווית צפייה מרתקת"

    אריה ירושלמיאריה ירושלמי27 ימים לפני
  • עם ישראל חי חי חי חי חי

    Gertzen matatovGertzen matatov27 ימים לפני
  • 11

    אושר גיגיאושר גיגי28 ימים לפני
  • תודה רבה לך "כאן"1️⃣1️⃣

    samih fcsamih fc28 ימים לפני
ILworld